Skip links

Gaming als middel voor maatschappelijke doelstellingen

Bedrijven en overheidsinstellingen breken het hoofd vaak over hoe te communiceren met jongeren. Traditionele media is uit den boze, e-mails komen tegenwoordig standaard in de spam-box en social media is ook niet altijd de oplossing. Toch zijn er slimme ondernemers die een middel op waarde schatten waar de jeugd zich massaal bevindt: gaming. Een interessante ontwikkeling, al weten veel bedrijven, gemeenten en onderwijsinstellingen nog niet hoe ze ermee om moeten gaan. Hieronder bespreken we twee interessante voorbeelden die aantonen hoe gaming van meerwaarde kan zijn.

 

“Momenteel zien we veel ontwikkelingen in het esports domein, maar de waarde van gaming lijkt vaak nog onderschat.”

Aanleren van nieuwe talen: Chinese-Engelse taalles tijdens het gamen
Esports en gaming zijn in Azië al wat verder ontwikkeld dan in Nederland en het mag dan ook geen verrassing zijn dat hier een opvallend nieuw gaming-concept ontwikkeld is. Taalbureau GoEast verzorgd taallessen in het Chinees en Engels voor particuliere- en zakelijke klanten. Ze staan lokaal bekend om een aantal unieke lesmethodes; zo maakten ze eerder al gebruik van strip- en luchtvaartboeken, maar zetten ze nu ook de virtuele wereld van Fortnite in om hun lessen een podium te geven. Leraar Michael beschrijft in zowel het Chinees (Mandarijn) en Engels wat hij ziet, meemaakt en wat er om hem heen gebeurt. Achteraf bewerkt hij zijn video’s met ondertitel in beide talen en geeft hij een samenvatting van de belangrijkste ‘lessen’. Jaap Grolleman (Nederlandse werknemer van het bureau) vertelde eerder aan Bright dat ze via WeChat gemiddeld 2.000 leerlingen bereiken, meer dan vijf keer zo veel als een regulier bericht.

Een mooi succes voor GoEast natuurlijk, maar vooral het inzicht hoe zij gaming inzetten om een jongere doelgroep te bereiken is ontzettend interessant voor ondernemers. Momenteel zien we veel ontwikkelingen in het esports domein, maar de waarde van gaming lijkt vaak nog onderschat. Dit voorbeeld van een uitstekend concept om jongeren te bereiken zou meer aandacht moeten krijgen om ondernemers te inspireren om op een creatieve manier gebruik te maken van verschillende games. Dat kan ook met een maatschappelijk doeleinde zoals de volgende case laat zien.

Politiek en maatschappelijk belang: wetenschappers strijden tegen klimaatverandering 
Wie zich goed hebben verdiept in de kansen en mogelijkheden van gaming zijn natuurkundig professor Andrew Bessler en PhD student Henri Drake. Zij zien de mogelijkheden die, in dit geval Fortnite, met zich meebrengt om een unieke doelgroep te bereiken met een maatschappelijke boodschap. Het was Hendri die op dit idee kwam na onderstaande tweet van collega scientist Katharine Hayhoe.

Katherine merkte hoe haar zoon met een Fortnite-video veel meer kijkers trok dan haar eigen klimaat webinar. Henri zag hier een kans om twee passies te combineren: gaming en wetenschap. Onder de naam Climate Gamers praten de twee met teamgenoten over ontwikkelingen op klimaat en wetenschap, maar iedereen kan vragen stellen aan de twee experts. Of het nou gaat over het klimaatbeleid van Donald Trump of hun eigen inzichten op bepaalde onderwerpen, het zijn vaak onderwerpen waar de gemiddelde gamer weinig tot geen aandacht voor heeft. Na afloop zijn de sessies online terug te kijken en blijft naast leuke content ook de meegegeven kennis online staan. Hiermee omzeilen ze de traditionele media, waar de jongeren minder tijd voor hebben én kunnen ze toch een doelgroep op het gebied van onder andere klimaatontwikkeling aanspreken. Gaan ze hiermee in hun eentje de wereld verbeteren? Waarschijnlijk niet. Dit kan echter wel deuren openen voor andere wetenschappers, instellingen en overheden die verbinding zoeken met de jeugd. Het zijn kleine concepten, maar deze zorgen bij een goede uitvoering en een natuurlijke fit voor sympathie en acceptatie onder de doelgroep.

 

Opzoek naar de juiste tone of voice
Kleinschalig of niet, concepten als deze kunnen in de toekomst in Nederland ook een rol van betekenis spelen. Wat zou er gebeuren als Mark Rutte of Femke Halsema met een headset op je scherm verschijnt om een boodschap te verkondigen? Waarom niet, het zou in ieder geval meer sympathie creëren onder de jonge doelgroep. Soortgelijke ontwikkelingen moeten organisaties en instellingen aan het denken zetten: ‘Hoe kunnen wij op een unieke manier communiceren met onze doelgroep als een traditionele aanpak niet werk?’. Esports en gaming staat bij veel merken al op de agenda, maar ook stichtingen, onderwijsinstellingen en gezondheidsorganisaties moeten in de nabije toekomst nadenken hoe zij Generatie Z kunnen mobiliseren.

Gemeenten en overheidsorganisaties moeten daarbij wel nadenken over de kenmerken van de gaming-doelgroep. Verschillende games hebben unieke spelers en daarmee unieke kenmerken. De hoogopgeleide gamers met een technische achtergrond in studie en werkervaring kunnen voor recruitment doeleinden een interessante groep zijn voor Landmacht en Ministerie van Defensie. Maar dit geldt ook voor de jongste generatie: gemeenten, studies en opleidingen kunnen hier bijvoorbeeld op inspelen in hun marketing- en communicatiestrategie wanneer zij opzoek gaan naar nieuwe studenten.

Het hoeft hierin niet altijd te gaan om in één keer zoveel mogelijk mensen te bereiken. Wanneer organisaties de juiste ‘tone of voice’, kenmerken en emotie weten te vinden komt de boodschap veel beter aan en kunnen esports en gaming nog wel eens de goudhaantjes worden binnen de marketing- en communicatiestrategie.

 

Leave a comment

Name*

Website

Comment